یادداشت

داستانِ ما و محتوا

آژانس تولید محتوای مهرویژن

شرکت توسعه فناوری مهرویژن در آبان‌ماه ۱۳۸۷ تأسیس شد. از همان ابتدا «تولید و ارائه محتوا» یکی از اصلی‌ترین علاقه‌مندی‌های ما به‌عنوان بنیان‌گذاران این شرکت بود. به همین دلیل، اولین قرارداد رسمی شرکت با موضوع مدیریت انتشار یک مجله – ماهنامه علمی عمومی دانشگر به صاحب‌امتیازی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور – منعقد شد. بعدها فعالیت‌های دیگری هم در شرکت توسعه فناوری مهرویژن شکل گرفت؛ فعالیت‌هایی دوست‌داشتنی که هرکدامشان با یک برند تجاری در حال توسعه هستند و مجال معرفی‌شان در این مطلب نیست. بااین‌همه، علاقه و تمرکز ما بر موضوع تولید و ارائه محتوا روزبه‌روز بیشتر شد؛ امروز «آژانس تولید محتوای مهرویژن» با تکیه بر توان گروهی متشکل از ایده‌پردازان، خبرنگاران، عکاسان، فیلم‌سازان و متخصصان طراحی گرافیک فعالیت می‌کند و با پشتوانه نزدیک به ۱۰ سال فعالیت در زمینه تولید محتوا، تلاش می‌کند تا خدماتی متمایز و تأثیرگذار ارائه کند.

در این مطلب قصد دارم کمی در مورد نگاه «آژانس تولید محتوای مهرویژن» به «محتوا» توضیح بدهم.

ما معتقد هستیم که محتوا مجموعه‌ای از اطلاعات است که سازمان‌ها، شرکت‌ها و افراد، در قالب‌های مختلف، از یک گپ‌وگفت غیررسمی گرفته تا تولید ویدیوکلیپ، طراحی کاتالوگ یا برگزاری رویداد، منتشر می‌کنند. تصویر ذهنی دریافت‌کنندگان محتوا، بر همین اساس شکل می‌گیرد؛ ذهنیتی که -مثبت یا منفی- تغییر دادن آن در ذهن دوست، مشتری، سرمایه‌گذار و… کار آسانی نیست.

بسیاری از صاحب‌نظران و تحلیل‌گران کسب‌وکار بر این باورند که موفقیت یک برند تجاری در گرو طراحی هدفمند و اجرای اصولی «استراتژی محتوا» است و البته این موضوع در خصوص نهادهای دولتی متولی ترویج موضوعی خاص و سازمان‌های مردم‌نهاد که قصد نهادینه کردن مفاهیم علمی، اجتماعی، فرهنگی و… را دارند، نیز صادق است.

روشن است که یک سازمان، منابع محدود و مشخصی برای هزینه‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی خود دارد و نمی‌تواند همه روش‌ها را با امید به دست‌یافتن به نتیجه مطلوب، امتحان کند. با این حساب، قبل از هر اقدامی باید بدانیم که قصد انتقال چه پیامی را به چه جامعه مخاطبی داریم. پاسخ این سؤال مشخص می‌کند که سرمایه‌گذاری بر روی کدام روش تولید محتوا و ارائه آن در چه نوع رسانه‌ای می‌تواند بهترین نتیجه را به دنبال داشته باشد.

برای سازمانی که قصد دارد عموم جامعه را با بحران کم‌آبی آشنا کند، برگزاری یک جشنواره عمومی به همراه مسابقات و برنامه‌های جنبی متنوع، پیشنهادی کارآمد است. یک شرکت تولیدی که به دنبال حضور موفق در نمایشگاه‌های بین‌المللی است می‌تواند از یک کاتالوگ که در آن از تصاویر صنعتی و تبلیغاتی استفاده شده، به خوبی بهره بگیرد. کسب‌وکار نوپایی که برای توسعه فعالیت‌هایش به دنبال جذب سرمایه است، می‌تواند یک ویدیوکلیپ تولید کند تا در آن با استفاده از ابزارهای موشن‌گرافی، مزیت‌های رقابتی و چشم‌اندازهایش را در فرصت کوتاه یک جلسه مذاکره، به سرمایه‌گذاران ارائه کند.
اما اگر جای این پیشنهاد‌ها را با هم‌ عوض کنیم، نتیجه‌ مورد نظر ما از منابعی که به فعالیت‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی اختصاص داده‌ایم، حاصل نمی‌شود.

من و همکارانم تلاش می‌کنیم تا در مطالب بعدی، بیشتر از شیوه‌های مختلف تولید و ارائه محتوا بنویسیم و تجربیاتمان را که حاصل همکاری با بسیاری از نهاد‌های دولتی و خصوصی است، در اختیارتان بگذاریم.

author-avatar

درباره علیرضا صاحبی

علیرضا صاحبی دانش‌آموخته رشته مهندسی کشاورزی در گرایش اصلاح‌نباتات است. وی پس از فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی، مطالعات خود را در زمینه مدیریت ادامه داده و ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای خلاق را در کارنامه دارد. فعالیت‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای از علاقمندی‌های اصلی او به شمار می‌رود و در ۱۰ سال گذشته به صورت حرفه‌ای آن را دنبال کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *